Antidepp mot förkylning/magkatarr?

07.09.2014 18:37

Antidepp medicin mot min förkylning...ja...det är precis vad jag blev föreslagen när jag var på jourläkarcentralen p.g.a magkatarr och halsproblem.

Ni vet ju hur det har varit de senaste veckorna. I fredags blev magkatarren plötsligt värre. På lördagen stod jag inte ut längre. Det var som eld i halsen och strupen. Jag har kämpat med magkatarren i 2 veckor och så blir det ändå värre. 

Sökte alltså läkare på lördagen för att få starkare medicin mot magkatarren. Det första läkaren frågar mig är om jag har ångest eller panikångestattacker. Jag blev förvånad över frågan. Jag berättar hur veckorna har varit och att jag nu fått sån hemsk magkatarr. Jag hostar på plats och får andnöd. Han tittar mig i halsen och säger att han inte ser något speciellt. Jag säger att jag har slem i halsen hela tiden. Då säger han att jag inbillar mig det.... Han säger att det har blivit en ond cirkel och att det sitter i mitt huvud. Han föreslår att jag ska ta antidepressiv medicin och söka en KBT-terapeut.

Samtidigt säger han att min hals är inflammerad och att det kommer ta några veckor för inflammationen att försvinna även om magkatarren blir hjälpt av medicinen han ska skriva ut.

Som jag förstår det ville han ha det till att min andnöd...att det drar ihop sig i halsen skulle bero på ångest/panikattacker och han gav sig inte. Det var i slutet av samtalet han tyckte jag skulle ta antidepp och söka KBT-terapeut. Herregud...jag har ju ett virus och magkatarr!

Jag slutar aldrig förundras över läkare...

Men...den nya medicinen började till slut att verka idag på morgonen. Jag tog tabletten vid 15.30 igår lördag och läkaren sa att den skulle hjälpa efter 30 minuter. Det stämde inte heller. När den inte gjorde nån verkan ringde jag Sjukvårdsupplysningen och hon sa där att det kan 1-2 dagar. När jag berättade min historia för henne så förstod hon mig precis. Hon har också haft liknande symtom. Andnöd hosta och magkatarr.

Nu mår jag äntligen bättre i magen men halsen är ju fortfarande irriterad. Hoppas det bättrar på sig snabbt nu...

 

 

—————

Tillbaka