Aktivitet vid utmattning

13.03.2014 19:21

Jag har fått rådet att göra saker som jag tycker är roliga och som jag mår bra av. Men till en början orkade jag ju inte och fortfarande kan jag inte göra sånt som jag gillar...pga av trötthet och ryggproblem.

Jag älskar att spela gitarr och sjunga...men jag hade varken energi för att sjunga eller kunna sitta med en gitarr och spela. Innan jag blev sjuk kunde jag sitta spela i flera timmar. Idag orkar jag högst 20-30 min och vissa dagar orkar jag inte alls!

Hela tiden måste jag också tänka på att lägga in vila mellan de saker jag ska göra. På morgnarna t.ex så måste jag lägga mig och göra min avslappning efter att ha duschat och gjort mig iordning. Jag måste tanka energi för att sedan sätta mig i bilen och åka till jobbet några timmar. Ofta får jag lägga mig det första jag gör när jag kommer hem. Det börjar bli bättre dock...nu har jag börjat kunna åka inom nån affär om jag behöver det...men jag klarar inte göra flera ärenden. Jag måste hela tiden planera med vila...Det har snart gått ett år sedan jag blev sjuk och det är fortfarande likadant att jag måste lägga in min vila i vardagen. Träning är inte heller något jag klarar av. Promenader funkar oftast men det är också det enda. Jag kan cykla en liten runda men för ryggens skull går det inte nån längre sträcka. Förut cyklade jag ofta till jobbet vilket tar 30 minuter...det är helt uteslutet idag. Mina muskler reagerar så fort det blir för mycket och tyvärr orkar jag ju inte ens hålla mig upprätt en hel dag pga ryggen. Man lever väldigt begränsat...

—————

Tillbaka