Stimulera lymfsystemet

25.02.2014 19:53

Varma/kalla duschar och torrborstning för lymfsystemet

För att stimulera lymfsystemet kan man duscha växelvis varmt och svalt/kallt. Se även mitt föregående inlägg är i bloggen där det finns mer beskrivet om detta. 

Jag läste om detta i en bok där det stod att man stimulerar även nervsystemet, blodomloppet och immunsystemet. Det lät intressant tyckte jag som behöver stärka både nervsystem och immunsystem.

Jag visste inte vad jag hade att förvänta för resultat men redan efter 3 dagar var mina muskelryckningar nästan borta! Jag har även haft mer energi i kroppen! På sikt kommer jag kanske även märka andra resultat.

Tillvägagångssätt: Låt vattnet strila över hela kroppen...även huvud och ansikte. Duscha varmt i några minuter. Jag brukar tvätta håret och ha i balsam. När jag sedan ska skölja ur balsamet så börjar jag att växla värme. Vattnet behöver inte vara jättekallt...svalt räcker...gör det gradvis kallare...stå under vattnet 20 sek upp till 1 minut när du blir vanare. Gå sedan över till så varmt vatten som möjligt och stå under det 1-2 minuter. Växla sedan till svalt vatten igen. Gör detta 3-4 ggr. Avsluta med varmt vatten.

Torrborstning

Med torrborstning stimulerar du också lymfsystemet. Genom att borsta huden så tar man bort stagnerade gamla hudrester (bl.a. sura avfallsprodukter) från huden samt stimulerar hela lymfsystemet. Huden är i sig ett stort avgiftningsorgan. Ca 1/2 kilo av restprodukter lämnar huden varje dygn (ca en tredje del av kroppens totala slaggprodukter). Därför hjälper torrborstningen åt att hålla hudporerna öppna och rena och avlastar därmed även såväl levern och njurarna i sitt reningsarbete

www.youtube.com/watch?v=GpLKZQUADws Video om torrborstning.

blogg.annaskipper.se/2011/06/13/huden-ar-vart-storsta-utrensningsorgan./  Anna Skippers sida om Lymfrening.

www.youtube.com/watch?v=QA-wi0d7-Ro  Lymfmassage, halsen.

www.youtube.com/watch?v=45tLuqMrup0&list=WL0BFEF1F51AE24544  Video om lymfmassage. Börja titta vid 5.20.

 

 

—————

Tillbaka