Fortfarande sjuk

19.08.2014 19:44

Nu är jag inne på 3:e veckan med hosta. Jag sökte ju läkare i onsdags förra veckan för bl.a min andnöd. Läkaren tittade knappt på mig. Jag gapade och hon tittade 2 sek i halsen och sa att den var röd. Någon astma trodde hon inte att jag hade för det får man bara av allergier...Jag fick hostdämpande och slemlösande.

Sen blev andnöden bara värre för var dag som gick.  I måndags ringde jag igen och bad att få komma till en läkare men inte henne som jag var hos i onsdags! Jag fick en annan läkare och nu fick jag äntligen hjälp. Jag hade sökt på nätet om astma och där står det att icke-allergisk astma kan utlösas av halsinfektioner (oftast virus), kall luft, vissa läkemedel, tobaksrök, parfym, avgaser och fysisk ansträngning. Om man upplever symtom som tung andning, pipande och väsande ljud när du andas, långvarig hosta eller andnöd i samband med förkylning eller när man anstränger sig ska man kontakta vårdcentralen.

Denna läkaren suckade lite över vad den andra läkaren hade "gjort för mig"...ingenting alltså...fast jag beskrev min andnöd. Nu tog hon min sänka, tittade i öron och näsa och även ordentligt ner i halsen.
Hon skrev ut kortisontabletter och en inhalator till mig. Vi har ju astma inom familjen så det kan vara ärftligt också. Både min pappa och syster har det. Så nu bröt det väl ut på mig i samband med denna hemska halsinfektion.

Nu börjar det bli lite bättre. Hostar inte lika mycket men jag är hemma denna veckan också. Det irriterar i halsen när jag pratar....

Det ska bli skönt när detta är över!

—————

Tillbaka